Geschiedenis Petanqueclub Kalmthout vzw.

Na het volgen van een Bloso-cursus petanquen beslisten enkele cursisten om verder te blijven spelen en een club op te richten: ” 18 oktober 1997 “
De al wat ervaren speler Guy Jehoulet werd de eerste voorzitter, Robert Janssens de secretaris en Maria Aerts de penningmeester.
Acht andere cursisten werden ingeschreven als lid.
De Zwarte Hond was de thuisbasis, met 2 terreinen.

Om de winter door te komen, nodigde Felix Bernaerts de groep uit om naar zijn hal (voor landbouwmachines) te komen. Vijftien jaar lang zou de club in die “Felix-hal” spelen tijdens de winterperiode!

Ondertussen groeide het aantal clubleden elk jaar aan: reeds 25 in ’98, 34 in 2000 tot 54 in 2016.
We verwelkomden nieuwe leden maar moesten ook afscheid nemen van geliefde spelers door hun, soms onverwacht, overlijden.

De samenstelling van het Bestuur wisselde , naar een voorschrift van de zorgvuldig opgestelde statuten.
Zo leidden, na het wegvallen van Guy Jehoulet, Roland Putseys en Ludo Boogaerts met veel inzet de club, tot Harold van Lier overnam.
Penningmeesters Maria, Gerrit Lamers, Hilde Thoen, Ludo Boogaerts zorgden voor de kas en gaven die door aan Ivo Stassen.
De secretaris, Robert Janssens, bleef altijd op post tot 2020 en zijn vervangster Reinhilde Van der Keilen opdook.

In de loop van de voorbije jaren is het spelpeil flink gestegen.
In competities en tornooien werden regelmatig successen behaald en sprak men al met meer respect over ‘Kalmthout’.
Bekers van Noorderkempen, AVVV.,Schoten, Regionaal tornooi Brasschaat, Stabroek, … pronken nu in het clublokaal.

De terreinen op Sportcentrum Zwarte Hond werden uitgebreid naar 6 banen en het gemeentebestuur Kalmthout zorgde ook voor een overkapping van 3 banen.
Op 25 april 2004 werd dat plechtig geopend.
Weer een stap verder want regenweer kon het petanquen niet meer hinderen.

In april 2009 begon men met het plannen van een Sportcentrum met een boulodrôme.
Veel vergaderingen en 7 jaren later staat een gezellige, mooie petanquehal tot onze beschikking.
Op dinsdag, 3 november 2015, werd de boulodrôme ingespeeld en op vrijdag, samen met burgemeester, schepenen en medewerkers, officieel geopend.
De buitenbanen zijn afgewerkt in augustus en het geheel is officieel geopend in het weekend van 27 augustus 2016.

In 2013 zijn we door de komst van Jeanine Joosen en Marcel Dierckx meer de digitale wereld gaan bewandelen. Jeanine haar liefde voor fotografie en Marcel voor websites bouwen hebben er toe geleid dat voortaan alle foto’s online kunnen bekeken worden. Vanaf februari 2016 hebben we onze eigen website.